Fødselsdage

En sund og sjov børnefødselsdag – nej tak til slik og sodavand.

En sund og sjov børnefødselsdag handler om at have det sjovt. Det handler om at lege, om at bruge fantasien og ikke mindst om at få noget lækkert at spise. Slik og sodavand er ofte en fast del af en god børnefødselsdag – men børnene fyldes med sukker og mængder af energi, som skal brændes af. Én sodavand og barnet har fået mere sukker, end hvad det bør have på en hel dag.

Tænk hvis en fødselsdag kunne være andet end slik og sodavand. Tænk hvis en fødselsdag kunne være piger som synger med til MGP, drenge som stryger af sted på skattejagt og en bod fyldt med frugtspyd, piratboller og juice. Tænk, bliver nu til virkelighed, for fremover når vores børn drager afsted til fødselsdag, har vi et stærkt ønske om, at det bliver en fest uden slik og sodavand.

Først det sunde, så det søde

Selvfølgelig skal der være noget af det søde til en børnefødselsdag, men inden vi kommer her til, er det en god idé at fylde noget rigtig mad i børnenes maver. Om det er de hjemmebagte boller, pindemadder, pølsehorn eller en pålægsmand fra bageren er ikke vigtigt. Det handler om at få fyldt maverne op med noget sundt og solidt.

Når kagen kommer på bordet, er det en god idé at lave en kombination af frugt, grønt og så det søde. Hvis frugt og grønt bliver skåret i små stykker, som passer lige ind i den lille mund, vil I undres over hvor meget der forsvinder. Og så til det søde. Selvfølgelig skal der være en lækker kage og selvfølgelig vil børnene elske den, så giv den bare gas med pynt, flag, lys og andet festligt, der gør kagen uimodståelig. Børnene vil elske en uhyggelig edderkoppekage eller fin prinsessekage.

Fuld fart på legen

Børn har det ofte rigtig sjovt, når der er fart på legen og de skal bevæge sig. Tænk derfor på hvilke lege der kunne være sjove at lege. Det behøver ikke være den store skattejagt, men gerne en leg men nogle opgaver. Det kunne være noget med forhindringsbane, cykelbane, boldspil, sanglege eller andet, hvor børnene kan bevæge sig og bruge deres fantasi. Børn som er fysiske aktive har det sjovt og så brænder de toppen af energien af. Det er en god idé også at planlægge nogle lidt mere stille lege, hvor børnene kan sidde og pusle med små ting som tegninger, perler, puslespil eller andet. Måske børnene selv kan være med til at farvelægge og pynte den dug man spiser ved.

Drop slikposen

Slikposen er klart børnenes favorit, men det er også den som er synderen når børnene løber på væggene og ikke kan spise så meget som en krumme til aftensmad efter fødselsdagen. Slikposen er proppet med sukker og farvestof, så den siger vi fremover nej tak til.

En god og sund børnefødselsdag slutter, når børnene siger farvel og tager hjem. Det betyder, at det er slut med slik og søde sager i samme øjeblik. Ikke noget med lige at stikke en slikpose i hånden på hvert barn som tak for i dag. Børnene går allerede hjem med en fantastisk oplevelse, så stop slikken her.

Find gode idéer til en sund og sjov børnefødselsdag på nettet – bl.a. på Skolemaelk.dk.